Blogi

"Sponttaania ajankohtaisuutta, räväkkyyttä ja henkilökohtaisuutta" -edustaen jokaisen kirjoittajan omia henkilökohtaisia käsityksiä ja mielipiteitä.

Meillä PKY-LAATU tiimissä parasta osaamista ovat kansainväliset laatu- ja ympäristöstandardit sekä työterveys- ja työturvallisuus. Toimintajärjestelmämme onkin näiden toimintojen alustaksi suunniteltu organisaation johtamisen työkalu - mutta taipuu se moneen muuhunkin.

Johtamisen standardit ovat vain osa sitä viidakkoa, jonka sisällä organisaatiot ja tavalliset kansalaiset saavat ja joutuvat päivittäin elämään. Standardien tarkoituksena onkin helpottaa meitä toimimaan erilaisten kansainvälisten yhteisesti hyväksyttyjen toimintamallien ja ohjeiden mukaisesti. Ajatelkaapa pistorasioita, jotka ovat paljolti samoja kuin meillä Suomessa - tai mittajärjestelmää, joka suuressa osassa maailmaa perustuu SI -järjestelmään. Poikkeuksena tästä on Liberia – ja USA. Nykyisin ei tarvitse miettiä montako jalkaa on yksi kyynärä ja montako polvea on yksi reisi. Toisaalta vanhaan aikaan tiedettiin, että tuuma oli määritelty jaardin mukaan, joka taas määrittyi etäisyytenä Henrik I:n nenästä hänen peukaloonsa ja että poronkuseman kusemaväli on enimmillään 7,5 kilometriä, silloin kun ajoporon perään kuormataan mies ja ahkio.

Vanhoissa mitoissa oli myös puolensa. Paljon mukavammalta kuulostaa että paino on 1 senttaali ja rapiat tai 12 leiviskää, kuin 105 kiloa eli 0.105 tonnia.
Vanhat mitat olivat kuitenkin vaihtuvan sorttinen käsite. Suomalainen peninkulma määriteltiin vanhaan aikaan matkaksi, jossa koiran haukku kuuluu tyynessä ilmassa. Nykymitoissa se on kuusi kilometriä. Ruotsalainen peninkulmaa oli 10 kilometriä, jota ruvettiinkin käyttämää 1600 -luvulla. Ruotsalaiset ovatkin olleet aina meitä kovaäänisempiä, myös koirat. Samalla tavalla vaihtuvan sorttinen on nykyajan vaatteiden kokoluokitus: koko XL ei sovi olleenkaan meikäläisen päälle jonkun Bossin tai Hilfigerin vaatteissa. Ovat tehty nykyvaatimusten mukaan aliravittujen nuorten käyttöön. Onneksi on Dressman.

Tästä päästäänkin itse asiaan. Tämä meidän PKY-LAATU -toimintajärjestelmä on nimittäin alusta, johon voi tehdä myös muitakin kuin näitä ISO 9001 -laatujärjestelmiä. Lakien ja asetusten muutokset ovat monelle yritykselle haaste, mutta meille ne tarkoittavat makkaraa leivän päälle. Kun Rakennustuoteasetus korvasi vastaavan direktiivin muutamia vuosia sitten, tarkoitti se yli 400 hEn -standardin pakollista käyttöön ottamista EU:n jäsenmaissa. Samalla ruvettiin vaatimaan tehtaan sisäisen laadunhallinnan käsikirjoja eli FPC-manuaaleja, joita sitten tarvittaessa ulkoisesti arvioidaan, kuten ISO 9001 laatujärjestelmiä. Tästä onkin tullut minulle hommia ihan mukavasti erityisesti konepajateollisuudessa, mutta myös esimerkiksi kiviainestuotannossa ja ovissa ja ikkunoissa.

Mutta taipuu se PKY-LAATU vielä muuhunkin eli PEFC ST -alkuperän seurantajärjestelmät ja RALA -sertifikaatit voidaan rakentaa järjestelmän valikkoon. Nyt pohditaan kierrätysstandardin CE 8001 rakentamista sen lisäksi, että valmistaudumme OHSAS 18001 järjestelmän korvaamista ISO 45001 standardilla. Maailma muuttuu kovaa kyytiä, mutta mepä ollaan muutoksen mukana.

 

-Pekka Ovaska

Suomalainen yrittäjä on sellainen, että jos sille tarjotaan käyttöön menetelmä, jolla voi kehittää yrityksen toimintaa, varmistaa lainsäädännön ja asiakasvaatimusten täyttyminen ja parantaa kustannustehokkuutta niin vastaus on yleensä jokin seuraavista: teoriahommia, herrojen kotkotuksia, on tässä pärjätty ennenkin, evvk. Ei auta esimerkit japanilaisten tai muiden menestystarinoista.

Menetelmä, jota alussa tarkoitin, on tietysti ja luonnollisesti laadunhallinta. Lyhyesti sanottuna menetelmä, johon on koottu parhaita järjestelmällisiä toimintatapoja menestyneistä yrityksistä.

Yleisesti me Suomessa kuvittelemme olevamme laatuasioissa parempia, kuin oikeasti olemme. Ei tarvitse miettiä muita kuin rakentamiseen liittyviä ongelmia niin kuva muuttuu oikeanlaiseksi. Paljon on vielä tekemistä!

Meiltä puuttuu pitkäjänteisyys monessa asiassa - niin myös laadunhallinnassa. Laatujärjestelmiä saatetaan rakentaa kovalla kiireellä ja tohinalla nopeasti suhtkoht hyvään kuntoon ja hetken päästä koko asia on unohdettu ja järjestelmä rempallaan. Hetkellinen tarve (usein asiakkaasta lähtenyt) ratkaistaan mutta syvällinen asioihin perehtyminen ja aitojen hyötyjen etsiminen haudataan kaiken kiireen ja aikaansaamisen jalkoihin. Saamme paljon aikaan mutta välttämättä aikaansaannokset eivät ole sitä, mitä vähänkään pitkällä tähtäimellä kaivataan.

Mitä tälle asialle voisi tehdä? Minun ehdotukseni: vaihdetaan kansa! Tai ehkä ei sittenkään: parempi on, että tehdään pitkäjänteisesti suunnitelmallista laadun kehittämistä ja hallintaa!

 

-Eino Simonen

Vuosi, kuukausi ja kvartaalisuunnittelun vastapainoksi monipuolista liiketoimintasuunnittelua harrastava yritys katsoo useamman vuoden päähän strategista polkua päivittäessään ja tarvittaessa muuttaessaan polun suuntaa. Yksi käännös tälle strategy roadmap asialle on tiekartta.

Lähtötietona tässä suunnittelussa käytetään avoimin mielin kerättyjä havaintoja sekä dataa nykytilasta, potentiaalisista tulevista mahdollisuuksista ja riskeistä. Aikaisemmin koetuista menestystarinoista eli vahvuuksien tuomista tuloksista, mutta myös epäonnistumisiin johtaneista heikkouksista reagoida oikealla tavalla.

Strategiatyön päätuloksina syntyy erilaisia kehityshankesuunnitelmia, joita käynnistetään tiettyjen tapahtumien toteutuessa oikeaan aikaan valmistautuviksi tuloksiksi.

Tätä strategiatyöskentelyä kutsutaan laatu, ympäristö ja työturvallisuus toimintajärjestelmissä Johdon katselmukseksi, jossa yritysjohto katselee maailmaa ja tekee viisaita päätöksiä tavoittelemisen arvoisen tavoitteen eli vision toteuttamiseen johtavalla strategiapolulla.

Ei muuta kuin johto katselemaan porukalla ympäristöä ja tekemään päätöksiä kehitysaktiviteeteistä ja annetaan tälle toiminnalle nimeksi Johdon Katselmus.

Tällaiseltä voi ympäristö näyttää ja siitä sitten päätöksiä tekemään..

Kuva

- Markku Metsävuori

Markku metsavuori

"Ei laatujärjestelmää kannata lähteä tekemään, ellei asiakas sitä vaadi ja suostu maksamaan järjestelmästä lisähintaa." Kuulostaako tutulta? Mutta onko asia näin?

Laatujärjestelmä oikein ymmärrettynä on yrityksen oman toiminnan kehittämisen työkalu. Jos laatujärjestelmä tehdään vain ja ainoastaan asiakasvaatimusten takia, ei laatujärjestelmän keskeisintä tavoitetta, yrityksen toiminnan kehittämistä, ole oikeasti ymmärretty. Järjestelmän laatimisen pitäisi käynnistyä yrityksen omista kehittämistarpeista eli tarpeista täyttää lainsäädännön ja asiakkaiden vaatimukset sekä saada järjestelmällisen johtamisen avulla kustannussäästöjä toiminnasta.

Asiakasvaatimuksen pakottamana tehty järjestelmä voi toki täyttää asiakkaan tarpeet, mutta ei välttämättä palvele yrityksen itsensä toiminnan kehittämistä. Saattaa tapahtua jopa päinvastoin - laatujärjestelmästä voi tulla arjen toimintoja hankaloittava rasite.

Oma ajatteluni lähtee siitä, että järkevästi toteutettu laatujärjestelmä ei maksa, eikä sen ole tarkoituskaan maksaa, itseään takaisin suoraan asiakaslaskutuksen lisääntymisenä. Laatujärjestelmä maksaa itsensä takaisin ensisijaisesti oman toiminnan tehostumisesta ja järkevöitymisestä aiheutuvilla kustannussäästöillä. Asiakasvaatimusten täyttyminen, asiakassuhteiden vakiintuminen ja yrityksen neuvotteluaseman paraneminen ovat myöhemmin tulevia, lisälaskutuksenakin näkyviä, extroja.

"Oikein toteutettuna laatujärjestelmästä hyötyy sekä yritys että asiakas - suurimmat hyödyt tulevat kuitenkin yritykselle itselleen." Kuulostaa hyvältä! Kyllä näin on!

-Eino Simonen

eino pky laatu

Olosuhteet rinteessä olivat tuulenpuuskaiset. "pitää valita oikea runi, vähän vaatimattomampi reitti", suunnittelivat lautailija ja valmentaja 12.2.2018.

Toisessa vaakakupissa oli menestys, toisessa mahdollinen vammautuminen – "Onko tämä sen arvoista? Laskenko ollenkaan toista laskua", pohti laskettelija.

Laski kuitenkin, laski sitä reittiä, joka oli vaatimattomampi, olosuhteisiin edes jotenkin sovitettu reitti. Tuloksena oli olympiamitali.

Miten monesti yrittäjä on yrittämisessään pohtinut mitä reittiä kannattaisi edetä – varmaan lukemattomia kertoja. Milloin minkäkin asian suhteen. Tämä kuuluu yrittäjyyteen.

Yrittäjyyteen kuuluu myös turvallisuus ja työturvallisuus. Niiden kautta edenneille se mitali on voinut olla pitkä kausi ilman tapaturmia tai matala tapaturmataajuus.

Moni yrittäjä onkin huolehtinut likipitäen kaikesta lakisääteisestä työturvallisuudesta ja joskus vielä sen ylikin.

Valitettavasti moni yritys on kuitenkin tehnyt väärin arvioituja kompromisseja turvallisuuden kanssa. – Onko merkitystä tarkastuttaa laitteita – hyvinhän nuo toimivat ja meillähän kyllä riittää ammattitaitoa nähdä, jos jokin asia alkaa mennä laitaan; ja onko sillä niin merkitystäkään, tuleeko vaikka siihen kuormausnosturin paperiin leima joka vuosi tai joka toinen? Tai ehkä vielä harvemmin? Silloinko se tarkastus kannattaa tehdä, kun on laatujärjestelmän ulkoinen auditointi?

Takaako tällainen toiminta turvallisuuden ja menestyksen?

Kaikki Tietävät vastauksen: Ei kannettu vesi kaivossa pysy, jos puuttuu turvallisuusasenne.

- Jussi Lukkari

jussi

PKY-LAATU
Kidekuja 2
88610 VUOKATTI

020 729 0600
toimisto@pkylaatu.fi
Y-tunnus: 1941371-0